به بهانه آغاز اکران فیلم ۳۰۰ در غرب این مطلب نوشته شده است:

"‪ "۳۰۰‬عنوان فيلم جديدي است كه هاليوود براي مقابله با فرهنگ و هويت ايراني - اسلامي و تصويري مبهم از فرهنگ مشرق زمين براي اكران و نهادينه كردن هجمه خود به خيزش هويتي در منطقه آماده كرده است.

داستان اين فيلم برگرفته از كتابي نوشته "فرانك ميلر" و به كارگرداني "زاك اسنايدر" در مورد جنگ ميان شاه يوناني (لئونيداس) با ‪ ۳۰۰‬نفر مرد جنگي، و "خشايارشاه" ايراني با ارتشي ميليوني است!.

"جرارد باتلر"، "لنا هيدي"، "مايكل فسنيدر"، "وينسنت ريگان" و "دومنيك وست" درفيلم ‪ ۳۰۰‬نقش آفريني كردند.

داستان فيلم ‪ ، ۳۰۰‬جنگ ايران و يونان در ميدان جنگ ترموپيل "گردنه معروفي در يونان، بين كوه اويته و خليج ماليك" است.

جايي كه پادشاه اسپارتي يعني لئونيداس ارتش ‪ ۳۰۰‬نفري خود را عليه ارتش عظيم ايرانيان تجهيز كرد تا مقابل سپاه "خشايارشاه" ايستادگي كنند اما گوژپشتي دروازه‌هاي شهر را به روي لشگر ايران باز مي‌كند.

روايت "هرودت" نيز دراين‌باره حاكيست كه اين ‪ ۳۰۰‬اسپارتي توانستند جلوي لشگر عظيم خشايارشاه به مدت سه روز مقاومت كنند اما در نهايت شكست خوردند.

يكي از نكاتي كه در فيلم ‪ ۳۰۰‬تحريف شده و به تاريخي كه سازندگان اثر نيز مدعي اقتباس از آن هستند نيز بي‌اعتنايي كرده كه در نمايش روايت جلوه مي‌كند.

تاريخ و تمدن بشري خود گواه فرهنگ غني و سنت متعالي ايرانيان و وجود دموكراسي در نخستين لايه‌هاي حكومتي ايران زمين است به نحوي كه شاكله منشور ملل متحد را مي‌توان برگرفته از دموكراسي نهادينه شده در عصر ايران باستان دانست.

سازندگان فيلم ‪ ۳۰۰‬با چشم‌پوشي ناشيانه از تاريخ و جعل واقعيت‌ها، روايتي مخدوش از جنگ اسپارتي‌ها و سپاه ايران براي مخاطب آگاه و هوشمند امروز جهان ارايه داده است.

توليد و نمايش فيلم مخدوش و جعلي "‪ "۳۰۰‬خود گواه ترس و استيصال استكبار جهاني در مواجهه با خيزش هويتي در جهان اسلام و ايجاد جهاد علمي در عرصه‌هاي مختلف درايران اسلامي است.

فيلم ‪ ۳۰۰‬را در واقع مي‌توان مواجهه امروز ما با دنياي پرفريب غرب كه همه چيز را در هضم فرهنگ مهاجم خود مي‌يابد، دانست و امروز سينما به عنوان رسانه‌اي تاثيرگذار در نوك پيكان هجمه زياده خواهان جهان قرار گرفته است.

اگر ديروز هاليوود "اسكندر" اوليور استون را محملي براي جعل تاريخ شرق و ناديده گرفتن پيشروي علمي ، تمدني و فرهنگي ايران زمين در آن دوران براي ارايه انتخاب كرد، امروز در آستانه‌ي آتش افروزي جديد، جعل هويتي و تاريخي مردمي پرپيشينه را كه از تاريخ‌سازي براي تثبيت خود مبرا هستند و نشانه گرفته است.

ايرانيان در فيلم ‪ ۳۰۰‬كساني هستند كه جز كشتن نمي‌دانند و از نظر فكري، ضعيف و صرفا از لحاظ فيزيكي تنومند هستند و در مقابل يونانيان كه نماينده دنياي غرب هستند، به نحو ديگري تصويرگري شدند.

هاليوود دراين فيلم، ايراني‌ها را به صورت انسانهايي وحشي، سياه‌پوست، جلاد گونه، با چشماني خون آلود و پوششي مانند تروريست‌هاي امروزي به تصوير كشيده است!
با اين تفاسير، اين پرسش مطرح است كه ايرانيان كه خود در همه اعصار به تاريخ جهان خدمت كردند، چرا بايد اينگونه در آثار سينمايي سخيف غرب تحقير شوند؟ و تصاويري موهن از آنان روي پرده سينماهاي جهان ارايه شود؟.

كشوري كه خود به نوعي تاريخ و تمدن جهان درآن نگاشته شده از سوي كشوري كه تنها افتخارش به ‪ ۴۰۰‬سال تاريخ ساختگي و مردمش مخلوطي از مهاجران و نژادهاي مختلف از سراسر دنياست ، مورد هجمه فرهنگي قرار مي‌گيرد!.

جريان رسانه‌اي غرب در طول نزديك به سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي و خيزش هويتي دنياي اسلام به دنبال ارايه تصويري منفي از ايرانيان به عنوان طراحان اين بيداري در منطقه و جهان هستند.

اكران ابتدايي فيلم ‪ ۳۰۰‬كه از هفته آتي در آمريكاي شمالي آغاز مي‌شود با واكنش شديد ايرانيان در كشورهاي مختلف دنيا روبه‌رو شده است.

سياستمداران و نظريه‌پردازان غربي براي منحرف كردن افكار جهاني از تروريست دولتي و تجاوز به كشورهاي ديگر، هر از گاهي مباحثي ساختگي را در پوشش فرهنگ و با بسته‌بندي هاليوود ارايه مي‌كنند.

فرهنگ غني ايراني - اسلامي و تمدن كهن اين سرزمين شناسنامه‌اي است كه هيچ گاه مخدوش نمي‌شود هرچند كه بايد منتظر آثار بعدي عوامل "ناتو فرهنگي" و هاليوود باشيم.

منبع :ایرنا